کارگاه آموزشی خصوصی همسفران دوشنبه 1397/09/19 " بنیان کنگره 60 "
سه شنبه 20 آذر 1397 ساعت 14:34 | نوشته ‌شده به دست همسفر اعظم | ( نظرات )

به نام آنکه جان را فکرت آموخت...

روز دوشنبه 97/09/19 جلسه ششم از دور دوازدهم کارگاه‌های

آموزشی خصوصی کنگره 60 ویژه هم‌سفران شعبه امین گلی

با استادی کمک راهنمای محترم هم‌سفر کبری حشمت، نگهبانی

هم‌سفر زهرا و دبیری هم‌سفر لیلا و با دستور جلسه

" بنیان کنگره 60 " رأس ساعت 15 آغاز به کار نمود.

اگر هم‌سفری فکر می‌کند که به خاطر مسافرش اینجاست کاملاً در اشتباه هست اگر کنگره می‌آیید با عشق و فقط به خاطر خودتان بیایید...

در ادامه مطلب بخوانید ...

سخنان استاد محترم:

استاد محترم بعد از سپاس و تشکر بابت این خدمت، در مورد دستور جلسه با عنوان بنیان کنگره این‌چنین فرمودند: امروز روز بنیان کنگره مصادف بارهایی آقای مهندس هست. ایشان 17 سال درگیر اعتیاد بودند که در تاریخ 15/09/1376 مصادف با 6 دسامبر 1997 به رهایی رسیدند و تصمیم گرفتند کنگره را بنا کنند و در تاریخ 30/06/1378 ساعت 5/4 بعدازظهر انتهای کوچه‌ای بن‌بست با 8 نفر مسافر اولین جلسه را برگزار کردند.

با شرایط بسیار سخت که به 60 درجه زیر صفر می‌توان تمثیل کرد. آقای مهندس در این 21 سال باتدبیر و اندیشه توانستند کنگره‌ای که ما الآن می‌بینیم با این نظم و قانونمندی را به وجود بیاورند. تازه‌وارد به‌محض ورود مشاوره  می‌شود، در این مشاوره قوانین و مسیری که پیش رو دارد به‌طور کامل برایش شرح داده می‌شود درصورتی‌که اوایل تأسیس کنگره، اصلاً این چیزها نبود.

روزی که من وارد کنگره شدم اولین سالگرد کنگره اصفهان بود تاریخ 13/06/1385 بود و الآن 11 الی 12 سال می‌شود که به کنگره می‌آیم. آقای مهندس تأکید کردند در این جلسه از خاطرات  زیاد صحبت کنیم. به  آقای مهندس و خانوادهٔ محترمشان و اعضای کنگره 60 تبریک عرض می‌کنم.

روزهای اول  کلاس‌های کنگره  در بهزیستی  برگزار می‌شد کنار بهزیستی  یک  ساختمان بچه‌های معلول و توان‌بخش بود، خانواده‌های آن‌ها خیلی بد و به چشم تحقیر به ما نگاه می‌کردند و برای ما که خانواده‌های مصرف‌کننده بودیم ارزشی قائل نبودند.

اذیت می‌کردند، ماشین‌ها را پنچر می‌کردند و ... بعد از  یک سال و نیم  که آنجا بودیم اتاقی که در اختیارمان بود را از ما گرفتند و کلاس‌ها در چادر مسافرتی که آقای رضا پروانه  آورده بودند در پارک برگزار می‌شد و کلاس هم‌سفران نیز به دلیل نداشتن مکان تعطیل شد.

امروز می‌بینیم خدا را شکر مسافران و هم‌سفران در مکان‌های گرم و راحت مشغول آموزش هستند اولین امتحانی که ما دادیم در بهزیستی بود برای اینکه تجمع نکنیم رفتیم کنار جوی آب پراکنده نشستیم و آقای خدامی سؤالات را می‌خواندند  و ما جواب می‌دادیم.

امروز برگه، صندلی و ... همه‌چیز آماده برای امتحان، برای گرفتن آموزش ولی هم‌سفر بااین‌همه امکانات بازهم بهانه می‌آورد که مسافرم نبود، نتوانستم بیایم، بچه‌ام مریض بود، ساعتش  مناسب نیست و ...

هم‌سفری  که این بهانه‌ها را گرفت قطعاً از این گردانه حذف خواهد شد. اگر هم‌سفری فکر می‌کند که به خاطر مسافرش اینجاست کاملاً در اشتباه هست اگر کنگره می‌آیید با عشق و فقط به خاطر خودتان بیایید.

آقای علی شهیدی و هم‌سفر محترمشان 8-9 سال آمدند و  مسافر سفر نکرد و رفتند چرا من از علی شهیدی یاد می‌کنم چون اگر علی شهیدی در کنگره نبود، حرکت عبدالله حشمت پیدا نبود، حرکت محمد فنایی، آقای علی خدامی پیدا نبود دقیقاً همان  مسئلهٔ اضداد.

مادر شوهر من فوت کرده بود مسافرم آن زمان نگهبان بودند، روز سوم مسافرم به کنگره آمد، لباس مشکی‌شان را بالباس سفید تعویض کردند و جلسهٔ نگهبانی‌شان را طبق روال برگزار کردند. الآن برای هر موضوعی مسافر و هم‌سفر غیبت می‌کنند و دنبال فرار هستند؛ وای دوباره باید سی دی بنویسیم، هوا سرد بچه‌ام سرما می خوره و ... من منکر مشکلات نیستم ولی به قول آقای مهندس در مسیر کنگره مشکلات  سکوی پرتاب  ، قبلهٔ ترقی ماست.

در اینجا، جا دارد از آقای مهندس یاد کنم از آقایان دیده‌بان آقای مهدی سهیلی، دیده‌بان ورزش کنگره که ایشان  سرهنگ ارتش هستند  زمانی که تشریف آوردند اصفهان  ما در بهزیستی بودیم همه تعجب کردند ، آنجا دیدیم که اعتیاد به هیچ قشری رحم نمی‌کند.

آقای خدامی، آقای جمال  ، آقای سید مهدی این سه عزیز از تهران به همراه خانم سودابه عزیز راهنمای بزرگوار من، خانم اسماعیلی عزیز با آن لهجهٔ شیرینشان می‌آمدند  و همه دورهم می‌نشستیم  و جلسه تشکیل می‌دادیم.

جلسهٔ اولی که خانم اسماعیلی در کتابخانهٔ ابر  نگهبان شدند من دبیر ایشان بودم یک نفر را هم برای استادی انتخاب کرده بودیم اضطراب داشتیم که آیا کسی می‌آید که ما جلسه را شروع کنیم  ؟ آن روز خانم ریحانهٔ عزیز برای اولین بار وارد کنگره شدند.

بارها مسئول کتابخانه به ما می‌گفت چی می‌خواهید ؟چی می گویید یک دسته معتاد نظم محله را به هم زدید از شهرداری نامه بگیرید بعد بیایید ...

یک روز باخانم اسماعیلی رفتیم شهرداری خوراسگان و شهردار خوراسگان هر چه لایق هرکسی بود بار ما کرد. آن زمان مسافر من مرزبان بودند با آقای رضا پروانه، آقای رضا علیزاده، آقای محمد فنایی و آقای حاج منصور رفتند شهرداری خوراسگان  و شهردار خوراسگان خیلی راحت آن‌ها را بیرون کرد.

ولی می‌بینیم الان همه زانو می‌زنند جلوی بچه‌های کنگره به خاطر نظم و انضباط  و ادبشان. در کنگره  حرمت دو مرتبه خوانده می‌شود یکی ابتدای جلسه یک مرتبه آخر جلسه درصورتی‌که در هیچ انجیویی از حرمت خبری نیست هر کسی  قوانین خودش را پیاده می‌کند ولی در کنگره یک خط، یکسری قانون وجود دارد و همه باید روی این خط و قوانین حرکت کنند.

در همایش‌ها این نظم و قانون‌مندی  به وضوح دیده می‌شود. امروز یاد می‌کنیم از دوست عزیزی که 3 -4 سال از تهران می‌آمدند از خانم سودابهٔ عزیز آقای کامران و خانم مرجان، خانم اسماعیلی عزیز، خانم امینی، خانم قصه،  آقای شاهپور، آقای رضا علیزاده و خانمشان، خانم داودی و خیلی از بچه‌های دیگر که آمدند و خدمت کردند  . یک اردوی 13 نفره با هم‌سفرها به مشهد رفتیم که سراسر خاطره شد برای همهٔ ما.

در آخر، این بستری که برای همهٔ ما فراهم‌شده  نتیجهٔ 21 سال رفتن و آمدن  و شاید رفتن و بعضی‌ها ماندن و بعضی‌ها نماندن، این ماندن و نماندن‌ها را ارج می‌دهیم و انشا الله بتوانیم پیرو راه پیش‌کسوتان باشیم. پیش‌کسوت به کسی گفته می‌شود که در کنگره بادل و جان  خدمت می‌کند. آن زمان  برای خدمت گرفتن  تعداد بسیار کم بود ولی امروز دیدم برای خدمت گرفتن تعداد بسیار و بچه‌ها چقدر از هم پیشی می‌گیرند برای این امر مهم.

نویسنده: هم‌سفر اعظم

تصویرگر: هم‌سفر شیرین

ویرایش و تنظیم: هم‌سفر لیلا رحیمی

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: گزارش جلسات خصوصی همسفران، روزهای دوشنبه،

چهارشنبه 21 آذر 1397 11:52
خدا قوت خدمت خانم کبری خیلی جلسه پُر انرژی وعالی بود واقعا برای استادی این دستو جلسه کسانی که پیش کسوت هستند استفاده شود خیلی عالیه چون آغاِز پایه گزاری کنگره را در شهر خود دیده اند که با چه سختی انجام گرفته وشما بسیار زیبا بیان کردید از خانم زهرا نگهبان جلسه ممنون که شما را برای استادی انتخاب کردن وتشکر از خانمها لیلا,اعظم, شیرین
همسفر بتول چهارشنبه 21 آذر 1397 11:34
سلام و خداقوت خدمت پیشکسوتان کنگره 60 واقعا خداقوت و مرحبابه شما که با حضوروتلاش شما بوده وهست که من امروز؛ ودر این جایگاه می توانم خدمت کنم . انشاالاه هر کجا که هستیددر پناه خداوند سلامت باشید. در ضمن خانم کبری عزیز استادی بسیارو بسیار زیبایی داشتید واقعا لذت بردم .
همسفر عفت شعبه سهروردی چهارشنبه 21 آذر 1397 00:47
باتشکر وخداقوت خدمت خانم کبراعزیز مثل همیشه دلنشین وشیوا صحبت کردیداز حضورشماپیش کسوتان عزیز انرژی میگیریم
خداقوت به عزیزان جایگاه وتمام خدمتگذاران سایت
همسفرزهره سه شنبه 20 آذر 1397 23:26
تشکر می کنم از خانم کبری عزیز وخانم طاهره و خانم حشمت عزیز که افتخار دادند و به شعبه ی ما تشریف آوردند .از زحمات این عزیزان قدردانی میکنم.
مرتضی ج سه شنبه 20 آذر 1397 22:10
سلام خداقوت خدمت استاد، نگهبان ودبیر محترم وخیر مقدم خدمت خانم حشمت، باعث افتخار ماست که اقای حشمت وهمسفرمحترم خانم حشمت از پیشکسوتان اصفهان هم محلی وهمشهری ما هستند
مرصیه همسفر بهزاد سه شنبه 20 آذر 1397 20:41
(مرضیه همسفربهزاد)
باتشکر وسپاس ازخانم زهرا نگهبان جلسه، که بادعوت خانم کبری تمام خاطرات سفراول رابرای من زنده کردند ویاداوری خوبی بود برای من که کجابودیم وبه کجارسیدیم.خداوند متعال راهزاران مرتبه سپاس که من ومسافرم به کنگره آمدیم وآموزش گرفتیم ورهاشدیم وخدمت میکنیم.واقعا روزخوبی بود در کنار خانم ها کبری وزهراحشمت وسرکار خانم طاهره اسماعیلی.خداقوت