تغیر انسان از تفکر سالم پدید می آید ...
جمعه 9 خرداد 1399 ساعت 18:39 | نوشته ‌شده به دست مسافر مجید 5 | ( نظرات )

جلسه دهم از دور هفدهم کارگاه های آموزشی عمومی کنگره 60 شعبه امین گلی ویژه مسافران، در روز پنجشنبه 8 خرداد سال 99 با استادی کمک راهنما محترم  مسافر آقا امیرحسین، نگهبانی مسافر حکمت الله و دبیری مسافر مهدی با دستور جلسه « وادی دهم و تاثیر آن روی من »  ساعت 17 آغاز به کار نمود.



لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...


سخنان استاد محترم:



عید سعید فطر را به همه عزیزان تبریک  عرض می کنم. من اولین سالی است که از تمام شدن ماه مبارک رمضان خوشحال نشدم. معمولا وقتی که روزه میگیریم در طول ماه مبارک خسته میشویم و می گویم که کی شود که تمام شود و من در طول سال هایی که روزه می گرفتم اولین سالی بود که نه منتظر تمام شدن ماه مبارک بودم و نه از تمام شدن آن خوشحال شدم.

امیدوارم که بهره کافی را عزیزان برده باشند و در مورد فطریه هم مشکل شرعی آن حل شده و اگر کسی بخواهد فطریه را پرداخت نماید مرزبانان عزیز نسبت به جمع‌آوری فطریه اقداماتی را انجام داده اند و عزیزان میتوانند فطریه خود را به آنها تقدیم کنند.
دستور جلسه امروز وادی دهم است که می‌گوید صفت گذشته در انسان صادق نیست چون جاری است، که با کسب اجازه از اساتید محترم و دوستانم، چند جمله راجع به آن صحبت می‌کنیم و بعد جلسه را به مشارکت می‌گذاریم.

وادی ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که دنبال هم می باشند و یک موضوعی را پیگیری می‌کنند تا به یک نتیجه ای برسد. همیشه آقای مهندس در صحبت‌هایشان می‌فرمایند که وادی اول شاهکار وادی هاست یعنی تفکر جزء  موضوعاتی است که ما همه جا با آن سر و کار داریم، البته ما از هر وادی که عبور می‌کنیم در وادی بعدی به آن نیاز داریم. یعنی وقتی که ما وادی اول را کار میکنیم به وادی پنجم که میرسیم باز به آن احتیاج داریم یا بعد که به وادی هشتم می رسیم باز در وادی هشتم، از وادی یکم تا هفتم را برای آن نیاز داریم.



همیشه در دستور جلسه‌ها اینگونه مطرح می‌شود که این دستور جلسه خیلی مهم است و همه دستور جلسه‌ها از اهمیت خودشان برخوردارند ولی به نظر من وادی دهم، سرگل وادی هاست. برای مثال در بازی فوتبال که همگی تلاش می کنند تا گلی زده شود، این وادی هم در اصل گلی است که ما میزنیم.

یعنی تمام آن نه تا وادی که قبل از آن راجع به آنها صحبت می‌شود که از وادی اول تفکر شروع می شود و بعد به حرکت می رسد و بعد به تعقل و راه و حرکت و نقطه تحمل، تمام این وادی ها پیش نیاز این است که ما به وادی دهم برسیم. یعنی در اصل یک مصرف کننده، وقتی که وارد کنگره می شود به خاطر این وادی دهم به کنگره وارد می شود، یعنی قبل از اینکه بداند وادی و جهان بینی و آموزش وجود دارد، قبل از اینها هدفش وادی دهم است که می خواهد بیاید و یک تغییر آتی را در خود به وجود بیاورد یعنی از صفات و ویژگی‌هایی که در وجودش می باشد و از آنها خسته شده را می‌خواهد بیاید و آنها را تغییر بدهد و عوضشان کند.

من خودم سال ها سعی می کردم که بقیه کارهای خودم را درست کنم تا در ادامه اعتیادم را درمان کنم ولی نشد. مثلاً می‌گفتم نمازم را به موقع بخوانم، کار خوب انجام بدهم، دروغ نگویم، تا اعتیادم درست شود ولی هرکاری کردم نشد و بعد به این نتیجه رسیدم که باید اول اعتیادم را درمان کنم تا بعد به سراغ بقیه ویژگی‌ها بروم و بعد زمانی که به کنگره امدم و با آموزش‌ها آشنا شدم، به من گفتند که اینها را باید همزمان انجام بدهید و این نیست که بخواهی از اعتیاد و جهان تاریکی خارج شوی ولی همچنان بقیه ضد ارزش ها را مرتکب شوی.
بعد وادیها مطرح شد که این وادی ها هر کدام یک قانون است و به مانند پلی هستند که ما را از تاریکی ها به سمت روشنایی ها هدایت می کنند.



وادی ها یکی یکی راجع به آنها صحبت شد تا رسیدیم به وادی دهم که می گوید: صفت گذشته در انسان صادق نیست ،چون جاری است. وادی دهم به ما می گوید که چون همه موجودات هستی در حال حرکت هستند و انسان هم در حال حرکت است و ثابت نیست و قرار نیست که همیشه به یک جور و یکنواخت باشد.

برخلاف سایر موجودات و گیاهان و حیوانات که مکانیزم خاصی دارند و بر اساس غریزه خود زندگی می‌کنند و همیشه خصوصیات و ویژگی هایشان ثابت است مثلاً یک ببر درنده، همیشه درنده است و یا یک ذغال سنگ سیاه همیشه سیاه است و تغییر صفتی در او ایجاد نمی شود، ولی وقتی که به انسان می رسیم خداوند این اجازه را به انسان می‌دهد که این تغییر صفت را در خود ایجاد کند و برای همین است که در ابتدای وادی میگوید که این قانون چقدر زیباست و زیبایی آن مربوط به آنجایی است که رحمان و رحیم بودن خداوند را نشان میدهد و در اصل یک آموزشی را دارد به ما میدهد.

ما در گذشته یک نقطه انحرافی که داشتیم این بود که هر زمانی که اشتباهی می کردیم می رفتیم و به خداوند می گفتیم که ما را ببخش و خداوند ما را می بخشید و می گفتیم که خداوند بخشنده و مهربان است و ما را می بخشد ،ولی  در این وادی آقای مهندس به ما یاد می‌دهد که بخشندگی خداوند به واسطه حیات و زندگی است که به ما داده است و اجازه‌ ای است که  به ما داده که اگر در جهنم هستیم به بهشت برویم و اگر در بهشت هستیم به جهنم برویم و بتوانیم این تغییر صفت را در خود ایجاد کنیم.

یعنی رحمان و رحیم بودن خداوند در همین قدرت اختیاری است که به ما داده که بتوانیم به هر گونه ای که می خواهیم زندگی کنیم و اگر صفات بدی در درون ما می باشد را بتوانیم با توجه به ساز و کار خودش، آنها را تغییر بدهیم که در وادی های قبل راجع به آنها صحبت شده ،که باید فکر کنیم، راه پیدا کنیم، حرکت کنیم، نقطه تحمل در موردش پیدا کنیم و با توجه به این موضوعات، تغییر صفت را در خود به وجود بیاوریم.



ما وقتی که به کنگره می آییم می خواهیم از یک انسان به هم ریخته و ناآرام و خشمگین و معتاد، تبدیل بشویم به یک انسان آرام، محقر، محترم و مهربان، و می خواهیم این تغییرات را در خود به وجود بیاوریم که در وادی دهم برای ما مطرح می کند که خداوند این اختیار را به انسان داده که بتواند این تغییرات را در درون خودش اعمال کند و در ادامه در مورد نور و صوت و حس، راجع به آنها صحبت می‌شود.

در قدیم می گفتند که جهان هستی از عناصر اربعه که چهار عنصر آب و باد و خاک و آتش که ضد هم میباشند، تشکیل شده ،که آقای مهندس می فرمایند که صرف نظر از آن موضوع، جهان هستی ارتباط و به وجود آمدنش توسط نور و صوت و حس می باشد یعنی اگر این سه مولفه نباشند جهان هستی با همدیگر ارتباط نمی توانند داشته باشند و به وجود نمی‌آید و روی این سه رکن اصلی به وجود آمده است.

نور همان دیدن است و جایگاه آن در چشم است. صوت جایگاهش در گوش است و حس در قلب می باشد که از حس های پنجگانه غیر از نور و صوت، سه مولفه دیگر مربوط به این پارامتر سوم میباشد که میگوید نور حکم خداوند را دارد که در کلام الله هم داریم که: الله نور السموات والأرض، یعنی خداوند نور زمین و آسمان است یعنی خداوند تشبیه به نور شده است و در جهان هستی فرمان می دهد.
صوت هم حکم انتقال اطلاعات را دارد مانندِ مخابرات که از این طرف دنیا با آن طرف دنیا ارتباط برقرار می‌کنیم و این کار از طریق صوت صورت می گیرد یعنی اگر صوت نبود ما هیچکدام نمی توانستیم با هم ارتباط برقرار کنیم.

 حس هم که جایگاه آن در قلب است و یکی از تعریف های آن این است که گیرنده و فرستنده است، یعنی امواج و القائاتی که به سمت ما می آید، بستگی به آن دارد که موج ما روی کجا تنظیم شده باشد و می گوید که اکه اگر حس را به سمت ارزش‌ها تنظیم کرده باشیم ارزش ها را دریافت و منتشر می کنیم و اگر به سمت ضد ارزشها باشد ضد ارزشها را دریافت می‌کنیم. حالا اگر انسان بخواهد به سمت ارزش‌ها حرکت کند باید سعی کند که نور خوب و صوت خوب دریافت کند و حس آن هم به سمت ارزش ها تنظیم شده باشد.

در ادامه به آخر وادی که میرسیم یک فرمول به ما می‌دهد که می‌گوید: اگر انسان بخواهد در خودش تغییر ایجاد کند باید از تفکر سالم شروع کند و بعد تفکر سالم باعث می شود که ایمان سالم به وجود بیاید و ایمان سالم باعث می شود که عمل سالم به وجود بیاید یعنی در اصل می توانیم بگوییم که میوه تفکر سالم ایمان است که البته تفکر در کنارش تجربه و آموزش نیز نیاز دارد که دانایی می‌شود و در اصل دانایی به ما ایمان می دهد و ایمان یعنی تجلی نور خداوند در انسان یا اعتقاد راسخ به چیزی داشتن.



 پس اگر ما تفکر درستی داشته باشیم و دانایی داشته باشیم ایمان در ما به وجود می آید و ذره ذره زیاد می شود و میوه ایمان ،عمل است ،یعنی کسی که عمل خوبی نداشته باشد نمی تواند بگوید که ایمان دارد و در اصل ایمان افراد را از روی عمل آنها میشود تشخیص داد. عمل سالم باعث می شود احساس خوبی پیدا کنیم و این حس سالم را برای ما به وجود می آورد. حس سالم ،روشن کننده عقل است.

یعنی حس، اولین قوه به کارگیری عقل است که می آید و اطلاعات را به عقل می رساند و وقتی اطلاعات درستی به عقل برسد ،می‌تواند تشخیص درستی را بدهد و اینجا به عقل سالم می رسیم و عقل سالم باعث به وجود آمدن عشق و علاقه و محبت در درون ما می‌شود یعنی ما بعد از مدتی که کاری را انجام دادیم و نتیجه خوبی از آن گرفتیم باعث می شود که نسبت به آن موضوع علاقه پیدا کنیم و آن را تکرار کنیم و اگر اشتباه تشخیص بدهیم ما را از محبت دور میکند و دیگر علاقه ای به تکرار آن نخواهیم داشت.

پس عقل سالم باعث عشق سالم می شود و عشق سالم دوباره بر میگردد به تفکر، و این یک چرخه است. یعنی ما یک ذره تفکر سالم داریم ،بعد یک ذره ایمان سالم، بعد یک ذره عمل سالم، بعد یک ذره حس سالم و بعد یک ذره عقل سالم و یک ذره عشق سالم پیدا میکنیم و بعد دوباره این عشق ،تفکر را روشن میکند.

اگر ترتیب وادی ها را هم نگاهی بیندازیم به همین گونه است. یعنی وادی اول تفکر است و وادی چهاردهم محبت است. یعنی ما را از تفکر به محبت می رساند و دراصل ما باید به یک محبتی رسیده باشیم که تغییر صفت در درون ما ایجاد شود. که انشاالله بیاییم و از آموزش های کنگره استفاده کنیم تا بتوانیم آن صفات بدی که در وجودمان است را اصلاح کنیم.

یکی از نکات وادی دهم این است که می‌گوید: ضد ارزشها مانند درختی است که میوه آن تلخ است و ما نمی‌توانیم فقط یک شاخه را درست کنیم بلکه باید آن را از ریشه درست کنیم یعنی ضد ارزشها باید همزمان باهم اصلاح شوند ولو اینکه به مقدار کم باشد و لازم نیست که مطلقاً به یکباره آنها را درست کنیم و این به این منظور نیست که بگوییم که من دروغ نمی گویم ولی رشوه میگیرم، و یا رشوه نمیگیرم ولی دروغ را می گویم و اینطور نمی شود و اینها با هم در تضاد است یعنی باید ضد ارزش ها را همزمان با هم اصلاح کنیم.



در بدو ورود به کنگره اولویت اول را درمان اعتیاد و سیگار قرار می دهیم و در کنار آنها باید یواش یواش بقیه ضد ارزش ها را کنار بگذاریم و برای مثال اگر روزی صدتا دروغ میگوییم نگذاریم که به  ۱۰۱ برسد که در این صورت جلوی رشد این ساختار را گرفته‌ایم و در ادامه به صورت تدریجی از آن بکاهیم تا حتی خودمان هم متوجه نمی شویم که دیگر دروغ نمی گوییم و لازم نیست که بگوییم از فردا می‌خواهیم علیه السلام شویم و راستگو شویم و همه کارهای ما خوب شود و باید کارهایی را که انجام میدادیم را در همان سطح نگه داریم و در کنار سفر مان به مرور از آن بکاهیم تابه گونه‌ای نشود که اختلال در سفرمان به وجود بیاید.

 نکته مهم وادی دهم این است که: باید برای دوری از ضد ارزش ها ،همه را با هم شروع کنیم و در سفر اولمان، اولویت اول را برای سفر مان بگذاریم.





رهایی مسافر علی لژیون هشتم


نشان 6 ماه رهایی مسافر اسماعیل



نویسنده : مسافر حمیدرضا لژیون چهارم

عکس و آپلود : مسافر مجید


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: جلسات عمومی(مسافران و همسفران)، پنج شنبه،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
زهراح چهارشنبه 14 خرداد 1399 13:02
سلام خداقوت خدمت استاد نگهبان و دبیر جلسه..از صحبت های استاد محترم خیلی آموزش گرفتم سپاسگزارم.
شقایق همسفر ابراهیم دوشنبه 12 خرداد 1399 08:44
سلام خداقوت
آزاد یکشنبه 11 خرداد 1399 23:02
مرا تو راحت جانی معاینه نه خبر
جلسه حضوری بسیار انرژی بخش و آرامش آفرین است از استاد جلسه، راهنمای بزرگوار آقای ساسانی نگهبان ارجمندآقا حکمت الله و دبیر محترم آقا مهدی بسیار تشکر می نمایم.خدا قوت به مرزبانان محترم و همه ی خدمتگزاران صدیق شعبه امین گلی موفق باشید.
حمید لژیون ۶ یکشنبه 11 خرداد 1399 17:52
خداقوت خدمت استاد عزیر
مسافرمحسن یکشنبه 11 خرداد 1399 09:42
خدا قوت خدمت استاد نگهبان ودبیروبچه های سایت
حسن کدخدایی شنبه 10 خرداد 1399 14:57
خدا قوت به استاد جلسه آقای امیر حسین راهنمای عزیزم از سخنان خوب شما لذت بردم
حمید رضا م لژیون۴ شنبه 10 خرداد 1399 13:26
خدا قوت خدمت همه عزیزان خدمتگزار کنگره
همسفر لیلا ن شنبه 10 خرداد 1399 09:24
خدا را شکر که باز شاهد جلسات هستیم واقعا جای همسفران در شعبه خیلی خالیه در روزهای پنجشنبه
از استاد بزرگوار بسیار سپاسگزارم صحبتهای ارزشمند شما مثل همیشه عالی بود.
از نویسنده آقا حمید و عکاس جلسه هم سپاسگزارم
مسافر محمد لژیون ۵ شنبه 10 خرداد 1399 09:09
سلام و خداقوت به تمامی عزیزان
خیلی خوشحالم که باز هم کنگره فعالیت خودشو شروع کرد
انشالله همه عزیزان به موفقیت سفرکنند
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
لینک دوستان ...
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات