وادی یازدهم
شنبه 26 تیر 1395 ساعت 18:16 | نوشته ‌شده به دست مهدی قلم فرسا | ( نظرات )

وادی یازدهم 

چشمه های جوشان و رودهای خروشان همه به بحر و اقیانوس می رسند

به قلم کمک راهنما محمد فنائی


Image result for ‫چشمه جوشان‬‎ 

راهی که انسان بتواند خود را باز یابد و به کشف خود برسد، کدام است؟

آنچه که انسان را دستاویز نیروهای اهریمنی قرار می دهد و به سادگی دعوت او و یارانش را از طریق الهام و القاء می پذیرد، فاصله انسان با خود واقعی اوست. هر قدر این فاصله بیشتر باشد گویی، شیطان آنچنان در درون وی نفوذ می کند که، تنها از آدمی هیبت او باقی می ماند و آن می کند که او می خواهد.

این غفلت و بی خبری از عدم شناخت خویش و عدم تشخیص درست از نادرست نشات گرفته است . تنها راه برون رفت از این ناآگاهی، دستیابی به کشف حقایق خود است.

 

 

سوال: انسانی که به خود نیندیشد، که چیست....، چگونه میتواند جهان را تفسیر کند؟

تفسیر جهان در ازای تعبیر از خود است. تا مادامی که خودش را نشناسد هیچ راه تکاملی برایش نیست. اگر به فرض محال تمام عالم را یشناسد و اگر خودش را نشناسد، هیچ چیز را نمی شناسد.

شاید یک تصویری از اشکال داشته باشد و ادعا کند که حقیقت را شناخته است اما، شناخت واقعی در گرو شناخت خود است. شناختی است که ظاهری و عملی نیست. در حد فلسفه تعریف انسان ، انسان ناطق است، تعریف غلطی نیست ولی برای شناخت واقعی خود کافی نیست و یا شناخت فیزیولوژی ساختار بدن انسان، چرا که همان قدر که ساختار یک زنبور عسل عجیب است،انسان نیز همچنین .

انسانی که قرار است چشمه جوشان و رود خروشان درون خویش را کشف کند،راه اساسی آن ادراک از خود و پیدا کردن معرفت است که لزوما نیاز به مطالعه کتاب نفس است و سر انجامش ملحق شدن به بحر و اقیانوس.

اگر ما در این عالم از معقولات لذت نیابیم و از رذایل و جهل دردناک نشویم،از آن باشد که شواغل طبیعت( مشغولیات دنیا) بر ما غالب است و در عالم خویش مشغولیم و چون این شواغل برخیزد، لذتی یابیم بی نهایت و مشاهده عجایب عالم و نیز حقیقت وجود که دایم در آن لذت بمانیم.

زمانی که از قانون تعادل پیروی کنیم، آن میشویم که باید. در حالیکه زمانیکه برده نفس خویش باشیم،افراط و تفریط با ما آن می کند که هستیم.****

از مصادیق آن: دروغ، حیله و فریب، کینه توزی، نفرت و افترا، حسادت و خیانت، ترس و اضطراب، اعتیاد، و.....همه و همه نشان از بیگانگی با قوانین قدرت مطلق است.و منجر به فرو رفتن در رذیلتها و هر اندازه عمق بیشتر می یابد با خوی شیطانی در هم می آمیزد. تا جائیکه شاه و ارباب ،نفس وی می گردد. و یکپارچه به آنچه او ظاهر زیبا و لذت بخش جلوه می دهد،فرمانبردار و خلافت شیطان را پذیرفته و عمل می کند. گو اینکه شیطان دانسته از اساسی ترین موضوعی که انسان در جهان خاکی و جسم به آن توجه دارد، ماده و مادیات است.

 از همین رو زهرآگین ترین و تلخ ترین ماده را در نظر او شیرین ترین ،جلوه داد و آن چیزی نبود جز گل زیبای وحشی خشخاش.گرچه این گل زیبا دارای دو وجه کاملا متفاوت است: از یک طرف حیات است و شفا، دارویی است معجره گر در دست طبیب حاذق و اگر در دست آدمیان عام باشد می تواند ویرانگر و نابودکننده باشد، ولو از قویترین و متفکرترین انسانها باشند.

دیری نپایید انواع خمر را در میان آنان رواج داد. با توجه به آنچه یادآوری شد تحول پذیری و تحولات در انسان بی پایان است. بطوریکه در کلام شریف آمده است: قلب انسان که خود به معنی دگرگونی است برای پذیرفتن هرگونه صورتی به طور بی پایان آمادگی دارد.

 دل آدمی که می تواند چراگاه آهوان و غزالان باشد،می تواند به همان اندازه برای راهبان و گوشه نشینان یک دیر یا خانقاه شناخته شود.توان دارد از آئین محبت و عشق پیروی کند و نیرو بگیرد و می تواند دشمنی و قساوت را بر خود و بردیگران در روی زمین گسترش دهد. البته وقتی ادراک برای عمل است و انجام دادن و یا اجتناب کردن در نفس آن، ادراک نقش تعیین کننده دارد.

 در این حالت است که مسئله اراده و اختیار نقش عمده و بنیادی خواهد داشتالبته باید دانست امانت الهی(معرفت) بانسان داده شده است جز رسیدن به سر حد کمال چیز دیگری شناخته نمیشود 

و خروج نفس ناطقه از مرحله قوه به مرتبه کمال ،در درستی اندیشه محقق می گردد که، اساس راستی گفتار و درستی کردار شناخته می شود و هر اندازه در این وادی سیر کند مبدل به چشمه جوشان و رودهای خروشان خواهد شد. 

هنگامی که آدمی از راه مطالعه کتاب نفس به خود شناسی نزدیک می شود،جایگاه او در درون و برون آرام آرام تغییر می کند. این تغییر در او انرژی ایجاد می کند و آنچه را آموخته به عنوان منابع اطلاعات در مسیر دانایی و انرژی کسب شده بواسطه تغییرات جایگاه ،همانند چشمه آبی روان و زلال که تشنگان را سیراب می کند و فانوسی می شود فرا روی آنانیکه چون فانوس ناافروخته در انتظار نوری فرا روی خود هستند. 

 و از چشمه ای خشک و خنثی به چشمه ای با آب پاک و زلال تبدیل شوند. 

هنگامی که گامی در راه ادراک از خود بواسطه مطالعه کتاب نفس برداشته شود، درآن تعالی است. سلوک معرفتی است. سلوک ماورایی است که در لایه های وجود خودش است. در دهلیز باطن خودش است.

حال هر چقدر کتاب نفس را برگ می زند یک پرده کنار می رود و یک جهان گشوده می شود. گشوده شدن جهانهای متعالی یعنی:گشوده شدن افق. افقی که باز است و شما نمی رسید. انسان نیز دارای افقی است.  

کسی توان کشف آنرا دارد که، سلوک و حرکت با عقل صورت پذیرد. وقتی یک قطره از باران به زمین می آید، جمع می شود و تبدیل به جویبار می شود. جویبارها تبدیل به رودخانه و رودخانه ها تبدیل به دریا و به دریا منتهی می شود. شاید این قطره ها ماهها و سالها سیر کرده و به دریا می رسند .تا حال با جویبارها و رودخانه حرکت کرده است و حالا با دریا حرکت می کند و صفت آن دریایی می شود. 

وادی یازدهم به مامی آموزد :چشمه جوشان بودن فقط تابع صفاتی است که ،در انسان وجود دارد و همچون خروشان شدنش که در حقیقت به تولید رسیده است، هیچ ارتباطی به دیگری ندارد و بسترهای بیرونی تنها می تواند در انتخاب ما اثر گذار باشد و به آنچه که هستیم بستگی دارد. بعبارتی مختصات درون من تعیین کننده است که می خواهم کویری خشک باشم و یا چشمه ای باشم با ذخیره آبی فراوان و زلال..... 

با احترام :محمد فنائی 

نویسنده:مسافر قلم فرسا



Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: دستور جلسات هفتگی، مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مسافر مجید ف شنبه 26 تیر 1395 22:52
ممنون مهدی جان بابت مطلب زیباتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
لینک دوستان ...
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: